ראשי מוזיקה היטליסט סלבס תרבות +12 נא להזין 2 תווים לפחות

 
הכל שירים מילים לשירים אמנים  


בחור אנלוגי בעולם פיראטי
יום חנויות התקליטים הבינלאומי גורם לגיא ניב לתהות איך זה שעולם שלם איבד את דעתו במרחבי האינטרנט
גיא ניב/ מערכת שירונט 15/04/2010
 

אני מביט היטב ימינה ושמאלה, מוודא שאיש ממכריי אינו בסביבה וחומק לחנות באין רואים. אני ניגש למדף, לוקח את הפריט שלשמו נכנסתי, משלם למוכר בתקווה שלא ינעץ בי מבט מביך, מודה למזלי הטוב על שהשקית אטומה למבטים שיגלו את תכולתה ואץ עם הסחורה הלוהטת לביתי. בהגיעי לפרטיות המבורכת אני יכול סוף סוף לקרוע את אריזת הניילון השקופה ולהתמסר להתענגות באין רואים על התועבה הלא מקובלת. הו, אלוהים, איזו אורגזמה. שוב קניתי דיסק.

אני עוד זוכר את ההתרגשות סביב רכישת הדיסק הראשון – הלב החצוי בשל נטישת מדף תקליטי הויניל מחד, והשמחה על המערכת הראשונה שקניתי מאידך – והתהייה האם כל הדיבורים על מעבר לעולם חדש של הקלטות דיגיטליות שאינן נשחקות לעולם באיכות צליל עליונה אכן יתחוורו לאוזניי כנכונים. אם זכרוני אינו מטעני, התקליטור הראשון באוסף היה Disintegration של הקיור, אלבום שליווה ועיצב  הרבה מהתקופה הסוערת של שנות תיכון אחרונות וטרום גיוס בחיי – אלבום שאבד ונרכש שנית ושלישית מאז, והוביל לרומן ארוך שנים עם רוברט סמית' וחבורתו. מאז עוד דיסקים רבים באו והרבה גם הלכו, האוסף העמיק והתרחב ואיתו גם הטעם והידע המוזיקלי. הדיסק האחרון שרכשתי (למעשה קניתי 5, אבל זה מה שאני שומע עכשיו), של אוזריק טנטאקלס, כבר לא טובל באותה תחושת כמעט פרימאטית, אבל גם הוא – כמו האחרים – סיפק רטט של ציפייה לפני ביתוק הניילון ולא מעט אושר בהאזנה ראשונה, שנייה וחמישית.

אני אוהב דיסקים. לא יכול לעבור ליד חנות תקליטים (כן, מבחינתי זה מה שהן מוכרות) בלי להיכנס פנימה, להציץ במדפים, ולצאת עם כמה אלבומים שלא תכננתי לקנות ושהכסף ששילמתי עליהם יועד למשהו אחר. לא פעם חזרתי הביתה ברגל ונשארתי רעב כי הוצאתי את כל המעות שהיו בארנקי על איזה בוב דילן ישן או התחכמות חדשה של מייק פאטון. עם השנים הצטברה לי ספרייה מכובדת למדי, משהו כמו 1,000 אלבומים (פלוס מינוס 100, למי יש כוח לספור הכל) – מה שאומר שיכולתי לקנות רכב חדש אם הייתי צובר את הכסף הזה. וזה גם תופס לא מעט מקום בבית: כל מעבר דירה מחייב מציאת סלון מרווח דיו שיאפשר הצבה של מבחר סטנדים, וגם הובלה של 10-15 קרטונים רק לטובת העניין הזה.

אני חי עם כל זה בשלום ובשמחה, אלא שככל שהזמן חולף אני מוצא את עצמי הופך יותר ויותר למוהיקני האחרון, זה שכל חבריו לועגים על היותו "האחרון שעוד קונה דיסקים". ובכן, אני יודע שאני בחור אנלוגי בעולם דיגיטלי. אני יודע שהיום כולם מורידים הכל, כי למה לשלם אם אפשר בחינם, ובאמת שהמבחר באימיול הוא אינסופי. ידידתי א' תמצתה את העניין היטב, כשאמרה לי לאחרונה "אתה חייב להוריד את כל הדיסקים שלך למחשב". למה, שאלתי. "כדי שיהיה לך גיבוי". גיבוי למה, הרי הכל על דיסקים. "כן, אבל היום שומעים מוזיקה רק דרך המחשב". ובכן, לך תתווכח עם הגיון כזה. שהוא באמת מה ששולט בעידן המחשב בכל בית שמאפשר חיבור למערכת מצד אחד, ולכל אלבום שתרצה להשיג מצד שני.

אז לא, אני לא אשמע מוזיקה דרך המחשב. אני מעדיף את הצליל הנקי של חיבור ישיר בין נגן הדיסקים למערכת ואת הסאונד העשיר, מרובה הערוצים שמספקת הקלטה מקורית (וכן, יש הבדל. בדקתי). ובעיקר אני רוצה שיהיה לי את האלבום פיזית. שאוכל לדפדף בחוברת, להתרשם מעיצוב העטיפה, לשמוע את היצירה כמו שמחברה התכוון ולא לערוך מתוכה קטעים נבחרים בסדר שונה כדי ליצור איזו ספריית אוסף או השד יודע איך שאתם קוראים לתיקיות האלה.

אני רוצה שיהיה לי בבית את האלבומים שאני אוהב. לפאר את האוסף, להעשיר אותו, להחזיק אותם על המדף. וכן, יש את העניין הזה של כבוד לאמן. מוזיקה היא אמנות, ואמנות קונים. לא גונבים. לא שאני באמת דואג לזה שלספרינגסטין לא יהיה מה לאכול אם אני אוריד את האלבומים שלו בחינם, אלא שיש בעיניי ערך שאדם השקיע ממיטב זמנו, כשרונו וממונו כדי ליצור משהו. ואם היצירה הזו לטעמי, אני אכבד אותה ואת יוצרה ואם אחליט שאני מעוניין לחוות אותה, ארכוש אותה בכמה עשרות שקלים. אפילו הטיעון של מחירי דיסקים שערורייתיים שבגללם אנשים מורידים מוזיקה במקום לקנות כבר לא ממש תקף – יש כל כך הרבה אלבומי מופת במחירי מבצע בכל חנות שתיכנסו אליה, שזה ממש בזבוז כסף לא לקנות אותם. יום חנויות הדיסקים (זה קורה ביום שבת ה- 17.4. מי היה מאמין שנצטרך להגיע למצב שמייסדים יום כזה כדי להציל משהו משאריות הכבוד של החנויות הבודדות שעוד לא גוועו) הוא הזדמנות מצויינת לבדוק את העניין.

 
הדפסה שלח לחבר חזור למעלה
עוד
במדור
עידן עמדי נפרד מהצבא ומהחברה: "נגמר" הדואט עם עופר לוי דלף מאחורי הגב של אייל גולן

תגובות
כותרת
שם
 
4. כל מילה בסלע!
16/04/2010 - 17:10
מאת גלי:)
אני חייבת להגיד שאני מסכימה עם כל מילה. אמנם אני גם מורידה אלבומים,אבל אין כמו ההתרגשות של לקנות אלבום חדש של אמן שבאמת אוהבים ומעריכים. מגיעה לו התמורה הקטנה על כל העבודה הקשה.
3. כל הכבוד מסכים עם כל מילה... (ל"ת)
16/04/2010 - 11:13
מאת -
2. מבין ללבך אבל אתה שוגה
15/04/2010 - 22:32
מאת רפול
אתה צריך להבין שיש לךגם תכונות של אספן ולא רק חובב מוזיקה נלהב. כיום יש באינטרנט גרסאות FLAC של כל דבר שאיכותן היא הגבוהה ביותר ומשתווה בקלות לזו של דיסק. הדבר היחיד שאתה צריך זה אוזניות טובות. כל שאר הנימוקים שלך באים ממקום של אספנות, הרצון להרגיש ביד את הדיסק ולדפדף בעלון, וכו'. אתה צריך להבין פשוט שהאינטרנט לא מספק רק מוזיקה, הוא נותן לך את האפשרות להכיר מוזיקה חדשה בקלות ולהרחיב אופקים בצורה מדהימה. רק בזכות האינטרנט נחשפתי לקשת האדירה של מוזיקה שאני שומע, כמעט ולא קיים סגנון שפסחתי עליו, שלא לדבר על זה שרק באינטרנט יש דברים נדירים שלעולם לא תמצא כמותם באף חנות תקליטים. בקיצור, חובב מויזקה אמיתית מודה על האינטרנט ומשתמש בו ככלי נוסף, אין צורך להיאחז בקרנות המזבח של החנויות.
1. יש יום כזה?
15/04/2010 - 18:42
מאת גל
לא ידעתי עליו אפילו... אני משתדל ללכת בדרכך, אם כי לא באותה כמות כמו שציינת פה... וגם קבל ח"ח.
 

הכי נצפים
גולשי שירונט בחרו: שירי האהבה הכי גדולים
שירונט מציג: אקורדים לשירים
עשרה שירי סליחות ליום הכיפורים
הלהיט שמשגע את העולם
עוד מעט נהפוך לשיר
 
הסקר היומי
מה שיר הבוקר שלכם?
מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר-אריק איינשטיין
בוקר של כיף-תיסלם
בוקר טוב- ארז לב ארי
כל בוקר-משה פרץ
מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר-אריק איינשטיין
בוקר של כיף-תיסלם
בוקר טוב- ארז לב ארי
כל בוקר-משה פרץ
 




 

שירונט- אתר המוזיקה הגדול בישראל הכולל מילים לשירים בעברית, מילים לשירים באנגלית וקליפי יוטיוב. מאגר מילות שירים מסגנונות מוזיקליים שונים: מוזיקה מזרחית, מוסיקה ים תיכונית, רוק, פופ, היפ הופ, ג'אז, בלוז, שירה בציבור, ארץ ישראל הישנה והטובה, שירי חתונה, שירי אהבה, אקורדים לשירים לועזיים ועבריים. יכול כי בשוגג נפלו טעויות במילות השירים. האתר אינו נושא באחריות כי מילות השירים מדויקות, וככל שהנך מזה/ה טעות במילות מי מהשירים אנא דווחו לנו על כך ואנו נתקן את הטעות.