ככה לא בונים חומה | ||
העולם מציין שלושים שנה ליציאת "החומה" של פינק פלויד. גיא ניב חוזר לסיפור של האלבום שפירק את אחת הלהקות הגדולות בהיסטוריה | ||
|
||
האיש היחיד בפינק פלויד שהרוויח כסף מההצלחה האדירה של מופעי "החומה" היה ריצ'ארד רייט, שהוגדר רק כמוזיקאי שכיר של הלהקה אחרי שרוג'ר ווטרס פיטר אותו מחברות בהרכב. הסיבה שהוא הרוויח מההופעות של "החומה", אגב, לא הייתה שהמופעים לא הצליחו – אלא שעלותם הייתה כל כך גבוהה, שלמרות שהקהל נהר לאצטדיונים חברי הלהקה הפסידו כסף בשל הפירוטכניקה המורכבת, שכללה אלמנטים רבים ובראשם חומה גבוהה שנבנתה במהלך המופע עד שהסתירה לחלוטין את המופע מהקהל, ולבסוף הייתה מפורקת ברעש גדול. זה פחות או יותר גם הסיפור של פינק פלויד והחומה שהייתה יצירה שבבסיסה עומד שגעון גדלות של ווטרס שבסופו של דבר הובילה לפירוק הלהקה. במבט לאחור, האלבום בהחלט שורד את מבחן הזמן. הצליל אולי פומפוזי וכבד, אבל הדרמה עדיין מרשימה, העיבודים מתוזמרים היטב והתחושה המעיקה של כניסה לראשו של פינק משתררת בחדר כחושך על פני תהום. כמו כן האלבום מרכז כמה מהקטעים הכי טובים של הפינק פלויד כמו המנון הבדידות "וירה", Hey You שהושאר מחוץ לגרסה הקולנועית וכמובן Comfortably Numb, שנכתב על ידי גילמור וכולל את עבודת הגיטרה המופלאה ביותר שלו.גם מההדהוד שלו בתרבות ובחברה האנושית לא ניתן להתעלם – The Wall הוא אלבום שהפך לסמל. ווטרס שוב יוצא כאן נגד עוולות המלחמה, התרבות הפופולרית הרקובה והמדיום הטלוויזיוני שמוביל אותה, החינוך השמרני ועוד. היצירה שתיעדה את הרוק באותה תקופה השפיעה על חייהם של רבים – בשלטון האפרטהייד דאז של דרום אפריקה החרימו את האלבום, וכשהחומה נפלה בברלין ווטרס ארגן מופע שכלל ביצוע של כל האלבום עם מיטב האמנים (ובלי חברי הפלויד האחרים, כמובן). הסרט שיצא בעקבותיו עורר שערוריות רבות בשל מסריו האנטי-ממסדיים וביהמ"ש העליון בארה"ב אף קבע כי הוא משחית את הנוער. עם זאת, זה בוודאי לא ראוי להיחשב כאלבום הכי טוב ומורכב של פינק פלויד, למרות שהוא כנראה הכי ידוע שלהם. ההשפעות הסימפוניות של המוזיקה הקלאסית על הלהקה ניכרות בעיקר ב-Atom Heart Mother ששילבה אילתורי בלוז על גיטרה חשמלית עם קוראלים וחצוצרות בנוסח וגנר. גם ב-Meddle ניכרת הכלאה בין פואמות סימפוניות לאילתורי בלוז, ופורמט אופרת הרוק של החומה – מבוצע בדייקנות ככל שיהיה – כבר הומצא על ידי "המי" עשור לפני כן. אבל הסיבה העיקרית לעובדה שהחומה לא מיצב בשורה הראשונה של אלבומי הפינק פלויד היא שהגאונות הסימביוטית – זו שזרמה מכל חברי ההרכב והפכה את היצירה שלהם לרכבת הרים של תעלולים פסיכדליים מסובכים שהתפתלו לך בירכתי התודעה – נוכחת הרבה פחות באלבום הזה. |
||